Dankzij een prachtige samenwerking tussen stichting Samen Katwijk, diverse kerken en vier lokale schoenenwinkels, kregen onlangs 130 kinderen van gezinnen die afhankelijk zijn van de Voedselbank de kans om nieuwe schoenen uit te zoeken. Met een vrijgevig budget van maximaal 100 euro per kind konden ouders samen met hun kinderen 'winkelen' bij een van de vier deelnemende schoenenwinkels.
De deelnemende schoenenwinkels waren Pluimgraaff Sport, Gijs de Vreugd Schoenenmode, Wout Bergers Sport en Robin Shoes van de vrijdagmarkt. De ondernemers van Pluimgraaff Sport en Gijs de Vreugd Schoenenmode sloten de actie feestelijk af bij de HEMA, waar alle deelnemers genoten van gebak en koffie en terugkeken op het succes van de actie.
Harm Aten, coördinator van de actie, uitte zijn enthousiasme: "Het is prachtig om te zien hoe kerken, de Voedselbank en lokale winkeliers samenwerkten. We hebben 130 kinderen in Katwijk de kans gegeven om vlak voor Sinterklaas nieuwe schoenen te kopen. Daar is dankbaar gebruik van gemaakt!"
Aafke van Rhijn, voorzitter van de Voedselbank, benadrukte het belang van de actie: "Nieuwe schoenen zijn voor veel gezinnen een luxe en deze actie neemt een grote zorg weg. Het zorgt voor een stukje waardigheid. Het is hartverwarmend om te zien hoe blij ouders en kinderen hiermee zijn."
Klaas Wassens, voorzitter van Samen Katwijk, benadrukte de kracht van samenwerking: "De tien deelnemende kerken en lokale winkeliers hebben bewezen dat we als gemeenschap veel voor elkaar kunnen betekenen." De vier schoenenwinkels boden aantrekkelijke kortingen, waardoor vrijwel elke schoen binnen het budget van de actie viel.
Gijs de Vreugd van De Vreugd Schoenenmode en Gert-Jan Pluimgraaff van Pluimgraaff Sport uitten hun tevredenheid over de actie en de impact ervan op de gemeenschap. Het was een geslaagde en bijzondere samenwerking die positieve reacties en blijdschap teweegbracht bij zowel de gezinnen als de betrokken ondernemers."