In de Week van het Geld, van 24 tot en met 28 maart, staat op basisscholen in de omgeving van Katwijk een innovatief lesprogramma over armoede en financiële bewustwording centraal.
Het interactieve lesprogramma 'Geldwijs' is ontwikkeld om leerlingen in groep 7 op een toegankelijke en boeiende manier bewust te maken van financiële uitdagingen en armoedesituaties die in de maatschappij voorkomen.
Door de interactieve elementen, zoals diverse vraagstukken, videofragmenten en scenario's, worden de leerlingen actief betrokken bij het bespreken van geldzaken en budgetbeheer.
Tijdens het programma maken de leerlingen virtueel kennis met 'Gijs', een 11-jarige die financiële moeilijkheden tegenkomt. Gijs bezoekt onder andere het gemeentehuis, het Welzijnskwartier en moet met beperkte financiële middelen boodschappen doen.
Daarnaast wordt de rol van verschillende instanties, zoals huisartsen en hulporganisaties, belicht in relatie tot het bespreekbaar maken van armoede.
David Stelma, leerkracht aan de lokale basisschool, benadrukt het belang van het programma: 'Het programma 'Geldwijs' vergroot niet alleen het bewustzijn van de leerlingen over armoede, maar geeft hen ook handvatten om actie te ondernemen wanneer zijzelf met dergelijke situaties geconfronteerd worden.'
De les wordt afgesloten met informatiemateriaal voor de ouders, zodat ook zij op de hoogte zijn van de behandelde onderwerpen in het programma.
Voor verdere informatie over het lesprogramma 'Geldwijs', kunt u contact opnemen met de gemeente of scholen in de regio.